4. decembra 2010

3D Projection Mapping alebo ako pôsobivo zbúrať budovu

Holadská spoločnosť NuFormer Digital Media začala ponúkať 3D projekcie v roku 2009 klientom po celom svete. Vtedy sa s nimi pretrhlo vrece a v roku 2010 sa stali doslova fenoménom.

3D Projection Mapping je fascinujúci inovatívny spôsob kreatívnej komunikácie produktov, či firemných hodnôt svojim zákazníkom. Ide o novú projekčnú techniku, ktorá dokáže premeniť povrch budovy alebo produktu mapovaním 3 dimenzionálnych bodov.
IT video maníci dokážu napasovať video na budovy alebo produkty a vytvoriť úžasné efekty tak, že máte pocit, že sa Vám budova mení, rozpadá, mení svoju štruktúru pred Vašimi očami. Z dôvodu aplikovania projekcií v obrovských formátoch spolu s 3D efektami, jedinečný a pôsobivý zážitok je zaručený, najmä pri uvedení nového produktu na trh, pri oslavách, výročiach, otvoreniach a podobne. Video je premietané prostredníctvom projektorov
Je to úžasný spôsob vytvoriť pozitívny word-of-mouth. Ľudia sa prekvapene zastavia, pozerajú s otvorenými ústami, násladne si projekciu natočia a zdieľajú so svojimi známymi. A to nie je všetko. 

3D projekcie budov vypracovali agentúry pre obrovské spoločnosti ako Samsung v Amsterdame, BMW v Singapure, Nespresso v Bruseli  alebo Ralph Lauren v Londýne. Projekciami sa snažili zaujať aj mestá samotné. Úspešne. V americkom štáte Texas v City of Sugarland  neuveriteľne zmapovali historickú budovu, pri ktorej ľudia s nadšením čakali na príchod nového roku 2010. Ďaľším výborným príkladom je 3D projekcia pražského orloja na počesť jeho 600 tého výročia, keď predstaviili jeho historický príbeh od kresebných plánov až po súčasnosť. A aby som len neopisovala, prikladám aj dôkazy, moje najobľúbenejšie..

  
Ralph Lauren, 10.november 2010,Londýn

 Orloj, 9. október 2010, Praha


Vidieť naživo 3D projekciu  musí byť jedinečný zážitok a verím, že sa zrealizuje aj na Slovensku. Myslím, že hotel Carlton alebo stará budova SND na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave by boli vhodní kandidáti na mapovanie. 

Všetky videá nájdete bežne na známych webstránkach ako YouTube,či Vimeo. To je jedným z hlavných cieľov marketérov. Vytvoriť 3D projekciu budovy v spolupráci s agentúrou je nielen časovo, technicky ale aj finančne náročný proces. Ak by cieľove obecenstvo predstavovali len náhodní okoloidúci, vysoká investícia by nepadla na úrodnú pôdu ako sa hovorí. Natočia sa profesionálne videá samotnej projekcie, ale aj video tzv. "making of" spolu s rozhovormi kreatívcov a inžinierov, prípadne "behind the scenes" videá. Nielenže sa zastreší širšia verejnosť, ale získa sa trvalejšia reklama resp.reklama s dlhšou životnosťou v porovnaní s bežnými. 

H&M, 24.november 2010, Amsterdam 

Pri príprave 3D projekcií prvý krok predstavuje výber budovy. Pri rozhodnutí sa musia zohľadniť determinanty ako okolité svetlo, veľkosť projektovanej plochy, vzdialenosť, povrch budovy, licencie a povolenia, čas a náklady. 

Množstvo okolitého svetla určuje to, koľko projektorov sa bude potrebovať na dosiahnutie výsledného efektu. Príliš veľa svetla má negatívny efekt na kontrast a farby projekcie. Niekedy je nutná dohoda s majiteľmi okolitých budov, aby v čase projekcie vypli svetlá, prípadne kooperácia s lokálnym mestským zatupiteľstvom, keď je potrebné vypnúť verejné osvetlenie.

Špeciálne projektory dokážu zprojektovať 30x20m. Ak sa prenajme viac projektorov, dokáže sa premietať na plochu veľkú 200 metrov a viac.

Vzdialenosť medzi projektorom a projektovanou plochou hrá kľúčovú úlohu. Minimálna vzdialenosť medzi budovou a projektorom, ktorá musí byť voľná - bez stromov, lámp a pod., je 35 až 40 metrov.

Projekcie na moderné presklené budovy sú reálne iba na vysoko teoretickej úrovni. Projekcia totiž prirodzene prejde cez sklo. Ale samozrejme na každej budove sa nachádzajú okná. Riešením je špeciálna fólia, ktorá sa na okná nalepí. Ale vo väčšine prípadoch je to veľmi zložité a vysoko nákladné. Neviem si predstaviť, že by oblepili celú bodovu:) Budova s ideálnym povrchom je budova zo svetlofarebného kameňa alebo z ľahkého betónu.

Licencie. Možno by Vás nenapadlo, že pre každú 3D projekciu budovy je potrebná licencia od mesta. Vo väčšine prípadoch ide o dlhotrvajúci administratívny proces. Vzhľadom na to, že projekcie odvádzajú pozornosť, napríklad od cestnej premávky, môžu spôsobiť nebezpečné situácie a vážne problémy.  Niektorí mestskí poslanci vidia však pozitívny prínos pre mesto, čo môže urýchliť celý proces získavania licencie.

Aby toho nebolo málo, treba získať povolenie od majiteľa budovy. Ako to občas chodí, niekedy treba mať pripravené finančné prostriedky na získanie povolenia.

Agentúra NuFormer uvádza, že čas, ktorý potrebuje od momentu rozhodnutia o budove až po samotné prevedenie projekcie je 6-8 týždňov.Veľmi by ma zaujímalo koľko ľudí na takomto projekte pracuje. Predstavovala by som si, že takýto veľký projekt zhltne viac času. 2 mesiace sa mi zdá krátka doba, až tak, že tomu neviem úplne veriť. 

Náklady sa líšia od projektu k projektu. Veľmi drahé sú špeciálne projektory, ktoré si klient kupuje len zriedkakedy. Väčšinou sa projektory prenajímajú len na čas samotnej projekcie.


Projekcia nemusí byť len drahá a veľkolepá ako to býva pri rozanimovaní celej budovy. Niekedy Vám stačí  produkt a kúsok kreativity. Výborne to vymyslela agentúra Glue Isobar, keď spojila 2D, 3D animácie a reálne auto Toyota Auris Hybrid. Výsledný efekt zabezpečilo 7 projektorov.  Na ukážku pridávam video projekcie a taktiež spomínané "making of" video.

Toyota Auris Hybrid- Get Your Energy Back



"making of" Toyota Auris Hybrid- Get Your Energy Back

Klobúk dole pred kreatívcami, projektantmi a všetkými, ktorí sa podielali na týchto eventoch. Vynikajúci spôsob pútania pozornosti médií, verejnosti, marketérov a blogerov :) Tlieskam.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára